Ik en logo’s
waarom ik al een aantal x geswitcht ben en daar nu echt klaar mee ben…

Ik en LOGO’s

De laatste jaren ben ik zoals ze zeggen gegroeid en veranderd als mens. Ik ben me steeds meer bewust van waar mijn kwaliteit en passie ligt, over hoe ik met mensen wil omgaan en mijn vak. Ik vertelde een bekende dat ik met nieuwe logo’s bezig was. Zijn ietwat ironische reply was: “Sas wanneer hou je daar nu eens mee op… de laatste jaren ben je hier al zo vaak mee bezig geweest.” Deze vraag had me ook al een tijdje bezig gehouden. En eindelijk kon ik nu ook een helder antwoord hierop geven: omdat ze voor het eerst echt van mij zijn en staan voor wie ik ben en wat ik doe.

Dus wie ben ik dan en waar staat mijn logo voor en hoe kan dit jou helpen in je zakelijke positionering. Sommige ondernemers doen weinig tot geen moeite voor een logo. Het moet iets functioneels zijn, waarom heb ik er dan zoveel tijd en energie ingestopt. Voor mij is het zo dat mijn logo moet uitstralen waar ik voor sta en wie ik ben. Het is mijn visitekaartje als klanten mijn logo zien krijgen ze daar (onbewust) een bepaald gevoel bij. Als ze mij dan ontmoeten moet het matchen, kloppen.

Wie ben ik dan? Tja… als mens als professional? Er zijn zoveel antwoorden mogelijk dus laat ik wat focus aanbrengen. Ik als professional ben:

  • Zonder fratsen, it is what it is. Mijn bedrijf heet immers niet voor niks SaskiaMorsink.nl. Dus geen fancy namen maar gewoon mijn naam! Mijn gezicht en reputatie zijn hieraan gekoppeld. Ik ben mijn bedrijf. Mijn klanten komen bij mij voor mij. Het klinkt bijna arrogant, vind je niet ( ik wel een beetje) maar het is wel zo. Terug naar mijn logo: voor mij voelt het logisch dat de naam erin terug komt.
  • Zelfbewust: Lang heb ik zelf geworsteld met ‘gezien’ willen, mogen en kunnen worden. Inmiddels kan ik voor de spiegel staan en letterlijk en figuurlijk echt naar mezelf kijken: met mijn eigen kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergiën. Voor mij was het belangrijk dat in mijn nieuwe logo jij, mens/coachee/team/organisatie/klant, voorop staat, niet welk(e) middel(en) ik daarvoor inzet. Jij staat centraal en wordt gezien. Het nieuwe logo is speciaal ontworpen met “zien” als uitgangspunt. De vorm is dan ook gebaseerd op een paardenoog: zien en authentiek weten.
  • Resultaat- en ervaringsgericht. Paarden zijn voor mij 1 middel, maar lang niet altijd, om tijdens coaching sessies snel inzicht en resultaat te verkrijgen. Ik hou ervan. Geen gedraai om de hete brei maar to-the-point, met lach en zelfrelativering.
    Paarden zijn voor mezelf een belangrijk onderdeel van mijn leven en spelen een belangrijke rol in mijn ontwikkeling. Voor mij was het dan ook essentieel dat er een hint naar paarden in mijn logo zou komen. Zij zien mij (en jou!) zoals ik ben en spiegelen mijn gedrag, zonder (voor)oordeel. Als ik eerlijk naar en over mezelf ben, op mezelf vertrouw , dan is mijn communicatie zowel verbaal als non-verbaal op één lijn en kunnen en durven zij mij te accepteren en te volgen vanuit authentiek leiderschap en wordt dat vertrouwen vermenigvuldigd. Bij mensen, teams en organisaties werkt het net zo.
    Welke kwaliteiten heb jij?
  • Omgaan met (en voor mezelf rijden op) een paard geeft mij een gevoel van vrijheid en rust. Omgaan met paarden vergt een bepaalde moed. Moed om te werken op het randje van je comfortzone. Moed om te ondernemen en vrijheid van handelen en keuze hebben! Het gevoel dat ik de hele wereld aan kan. En wie wil dat gevoel nou niet?
  • Organisch dynamisch. Het lijnenwerk van de vorm staat voor de dynamiek binnen onze systemen of het nu om een organisatie en team of externe partijen gaat. Soms lopen we parallel aan elkaar, soms raken we elkaar en soms gaan we samen. Voor mij gaat verandering niet over waar je naartoe gaat maar om beweging en is een continue proces, vandaar dat de lijnen rond gaan.

Het kleurenschema past bij mijn persoonlijkheid. De blauw en bruintonen zijn kleuren waar ik me prettig bij voel in een zakelijke setting. De kleuren zijn duidelijk en geven mij een gevoel van rust, vertrouwen, professionaliteit maar ook toegankelijkheid.

Er gebeurt veel in het logo, goh lijkt mij wel, maar voor mij straalt er toch rust  en duidelijkheid vanuit. Dit hele proces heeft voor mij veel meer duidelijkheid gebracht in wie ik ben als ondernemer, mijn missie, mijn ideale klant en mijn aanbod. Toen het eerste concept klaar was heb ik het voorgelegd aan een aantal mensen, zowel klanten als samenwerkingspartners. Voor mij een toetsingsmoment of dat wat ik wilde uitstralen en zoals ik mezelf zie tot zijn recht komt in het logo. Ik heb ze 2 vragen gesteld:

  1. Welke associaties krijg jij bij dit logo? Ofwel klantgericht.
  2. Past dit logo bij zoals je mij kent in mijn werk en als mens? Ik moest even weer uit mijn bubbel komen en de grote wereld in.

De antwoorden waren divers en we moesten nog een paar kleine zaken aanpassen maar wat was het bijzonder dat ook zei met dezelfde associaties kwam: rust, vertrouwen, professioneel, en Sas!

SaskiaMorsink.nl staat voor coaching en training van business professionals. Vrijmoedig Communiceren, Ondernemen en Leidinggeven. Daarom is het nu klaar en sta ik er helemaal achter. Dit beeldmerk hoort bij mij. Ze laat zien waar ik voor sta en wie ik ben!

Hoe zie jij jezelf?! Waar sta jij voor? En kan/mag  ik je daarbij helpen. Boek nu een 30 minuten inspiratiegesprek of sluit eens aan bij een maandelijkse wandeling.